În al cui buzunar ajung bursele elevilor din Capitală?

Consiliul Municipal al Elevilor Bucuresti

În al cui buzunar ajung bursele elevilor din Capitală?

În data de 4 decembrie 2020, Guvernul României a adoptat în cadrul unei ședințe, în premieră, un cuantum minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social, ce pot fi acordate elevilor din învățământul preuniversitar de stat cu frecvență, în anul școlar 2020-2021. 

Astfel, valoarea minimă a cuantumului fiecărui tip de bursă este de 100 de lei, iar complementar acestui plafon, autoritățile deliberative ale administrației publice locale pot stabili un cuantum mai mare, în funcție de posibilitățile financiare ale unităților / subdiviziunilor administrativ-teritoriale.

În urma unui an școlar anterior încheiat într-o manieră tumultuoasă, în care educația nu părea a fi o prioritate pentru niciun factor de decizie, ci doar un element problematic dintr-o ecuație mult prea complicată, am fi sperat că alegerile locale aveau să soluționeze situația finanțării învățământului preuniversitar: tardiv și deluzoriu.

De ce? 

Schimbarea Consiliilor Locale și a conducerii primăriilor de sector, implicit a Primăriei Generale a Capitalei, a provocat, în fapt, dezinteres asupra sferei educației care s-a manifestat accentuat atât în ceea ce privește repartizarea tabletelor pentru cei ce aveau nevoie de un suport tehnic în această perioadă, cât și în adoptarea cuantumurilor, dar mai cu seamă în repartizarea banilor propriu-ziși pentru burse, indiferent de felul acestora.

Dacă la început discutam despre absența acestui punct de pe agenda publică a factorilor de decizie, astăzi putem aduce în lumină problema mușamalizării procesului de stabilirie a sumelor, dar și blocarea lor în parcursul trimiterii către administrațiile unităților școlare, implicit către elevii bucureșteni.

Consiliul Municipal al Elevilor București este structura de reprezentare a tuturor elevilor din sistemul de învățământ preuniversitar de stat și privat din Capitală, desfășurându-și activitatea în baza ordinului Ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice 3838/2016.

După nenumărate apeluri și discuții telefonice purtate cu funcționarii publici, am solicitat în scris, prin intermediul unei adrese în baza legii cu numărul 544/2001 (privind furnizarea datelor de interes public), fiecărei primării comunicarea situației burselor în urma hotărârilor adoptate în cadrul ședințelor de consiliu local. Iresponsabilitatea și lipsa de interes nu au întârziat să apară când tot ceea ce am primit drept răspuns au fost numere de înregistrare din partea partea primăriilor sectoarelor 3 și 6, ori link-uri de redirecționare către site-uri din partea primăriei sectorului 3. Mai mult decât atât, sectorul 4, recunoscut deja pentru problematica burselor sau absența lor de cele mai multe ori, ne-a informat că ”a luat act de recomandările noastre cu privire la situația burselor școlare și ne asigură de întreaga lor apreciere față de implicarea și interesul manifestat”. O săptămână mai târziu de la trimiterea acestor solicitări, am invitat, într-o manieră  diplomată și dornică de dialog structurat, aceeași responsabili la o întrevedere virtuală, găzduită de noi, pentru a discuta subiectul anterior amintit și viitoarele proiecte ce vizează soluționarea dificultăților elevilor din Capitală-aici, singurul care a răspuns pozitiv invitației noastre a fost domnul Radu Mihaiu, primar al sectorului 2. 

De menționat este că sectorul 2 este singurul care a acordat bursele elevilor în timp util și a respectat cuantumurile acestora din punct de vedere legal, în conformitate cu ultima hotărâre a Guvernului, amintită la început. Câteva zile mai târziu, sectoarele 3 și 5 i-au urmat exemplul, deblocând fondurile necesare.

Nu este un secret că la nivelul fiecărei structuri procesele sunt complexe și dificile, mai ales la intersecția a două mandate în vreme de pandemie, însă este inacceptabil ca nici până în prezent, după finalizarea unui an calendaristic, unii dintre elevii bucureșteni, cu excepția celor din sectoarele 2, 3 și 5, să nu fi văzut nici măcar un leu din aprilie chiar și până acum. Refuzul autorităților de a ne comunica cert situația este un prim semnal de alarmă ce ne stimulează întreaga activitate, ba mai mult, ne face să nu lăsăm nicio secundă loc de și mai multe potențiale intervenții desfășurate pe ascuns. Dacă până la finalul perioadei admise de lege, respectiv de 30 de zile, Consiliul Municipal al Elevilor București nu va primi un răspuns pertinent urmat de o soluție relevantă pentru problemele sesizate, acesta își asumă public realizarea unor demersuri pe un palier juridic, urmând să deschidă un proces menit să-i tragă la răspundere pe funcționarii publici.”-a declarat Biroul executiv al Consiliului Municipal al Elevilor București.  

   Aproape a trecut primul semestru și am intrat într-un nou an, însă elevii a 3 din 6 sectoare NU și-au primit încă bursele, nedepunând nici măcar eforturi minime pentru a stabili cuantumurile, în ciuda adreselor, recomandărilor și invitaților la dialog pe care le-am înaintat. Obligația și dorința de răspunde și reprezenta elevii ne motivează să luăm atitudine în fața indolenței primarilor și consilierilor locali.

Stimabililor, 

Ați refuzat să luați parte la discuții și ne-ați ignorat. Ați trădat încrederea elevilor. I-ați lăsat de sărbători să se bucure doar de notele din catalog, spunându-le un călduros “Felicitări!”, postat pe paginile de socializare pentru a vă manifesta măcar la nivel declarativ ”interesul” față de noi. Majoritatea ne bazăm pe aceste burse pentru a achiziționa rechizite, aparatură necesară pentru școala online sau pentru a ne face mai simplă trecerea prin perioada grea în care suntem, privați de bucuria școlii sau compania colegilor, în condițiile în care prezentăm o situație școlară foarte bună în continuare. Da, aceste nevoi există, cu toate că educația din România se vrea a fi gratuită.

Pe lângă bursele de merit, mai sunt cele sociale – un element bazic în familiile cu o situație financiară delicată, burse ce nu ar trebui să reprezinte o opțiune pentru factorii de decizie, ci o prioritate, întrucât aceste familii nu pot acea un trai decent în absența lor.

Întrebările noastre rămân: Ce blochează și îngreunează faptic acest proces de stabilire și virare a banilor? Ce stimulează deciziile pripite și iresponsabile ale factorilor de decizie? De ce nici măcar acum educația din Capitală nu devine o prioritate? Ce se întâmplă cu bursele elevilor din Capitală?

Pentru a analiza cuantumurile propuse sau adoptate, însă încă neprimite de către elevi, te invităm să citești următorul document: 

Sectorul 2:

Burse de merit

8,50-8,99- 100 de lei/lună

9,00-9,49-155 de lei/ lună

9,50-9,99- 300 de lei/lună

10- 600 de lei/lună

Burse sociale

elevi orfani sau bolnavi- 350 de lei/lună

elevi care provin din mediul rural- 150 de lei/lună

elevi care provin din familii cu venituri mici- 350 de lei/lună

Burse de studiu- 200 de lei/lună

Burse de performanță

Locul 1 la etapele naționale- 1200 de lei/lună

Locul 2 la etapele naționale- 1100 de lei/lună

Locul 3 la etapele naționale- 1000 de lei/lună

Sectorul 3:

Pentru ciclul primar:

Burse de performanță – 200 de lei/lună;

Burse de merit – 100 de lei lună;

Burse de ajutor social 150 de lei/lună;

Burse de ajutor social – ocazional – 150 de lei;

Pentru ciclul gimnazial:

Burse de performanță – 200 de lei/lună;

Burse de merit:

8.50-8.99 – 100 de lei lună;

9.00- 9.49 – 120 de lei lună;

9.50-10.00 – 140 de lei lună;

Burse de merit -etape județene-olimpiade/concursuri și competiții/concursuri cultural-artistice – 100 de lei lunar;

Burse de studiu – 150 de lei lunar;

Burse de ajutor social – 150 de lei lunar;

Burse de ajutor social – ocazional -150 de lei;

Pentru elevii din ciclul liceal:

Burse de performanță – 400 de lei lunar;

Burse de merit

8.50-8.99 – 200 de lei lunar;

9.00- 9.49 – 220 de lei lunar;

9.50-9.99 – 240 de lei lunar;

Burse de merit -etape județene-olimpiade/concursuri și competiții/concursuri cultural-artistice – 200 de lei lunar;

Burse de merit pentru media generală 10 – 1000 de lei lunar;

Burse de studiu – 300 de lei lunar;

Burse de ajutor social – 300 de lei lunar.

Sectorul 5

Cuantumuri generale:

Burse de performanță – 500 lei/lună

Burse de merit

9.50-10 – 500 lei/lună

9.99-9.50 – 300 lei/lună

9,49-9,00 – 250 lei/lună

8,99-8,50 – 200 lei/lună

Burse de studiu – 150 lei/lună

Burse de ajutor social -150lei/lună

Burse de ajutor ocazional 150 lei/lună

Burse de merit -etape județene-olimpiade/concursuri și competiții/concursuri cultural-artistice 250 lei/lună

Sectorul 6 

Burse de performanță – 100-320 lei/lună 

Burse de merit

8.50 – 9.49 – 140 lei/lună

9.50 – 9.99 – 180 lei/lună

10 – 220 lei/lună

Burse de merit -etape județene-olimpiade/concursuri și competiții/concursuri cultural-artistice  120-200 lei/lună

Burse de studiu – 100 de lei/lună

Burse de ajutor social 260-348 lei/lună

Burse de ajutor ocazional – 260 lei/lună

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *